DE VIESTE PLEKKEN OP KANTOOR

06 november 2012

Inrichting arbeidsplaatsen


Welke plek op uw kantoor is het smerigst? De bril van het toilet? Mis. Er zijn plaatsen waar het 30 keer viezer is. Jammer, want al die bacteriën veroorzaken ieder jaar veel verzuim.
Dat u uw handen wast nadat u naar het toilet bent geweest, dat is logisch. Maar hoe zit het na de lunch? En ervoor? 'Eigenlijk', zegt Adri Termaat van Kimberly-Clark, 'zouden we die handen regelmatig moeten ontsmetten. Want na een uurtje typen of vergaderen zitten er waarschijnlijk meer bacteriën op dan na een toiletbezoek.'
 
Vindt u dit moeilijk te geloven? Kimberly- Clark en de Universiteit van Arizona deden dit jaar onderzoek naar de hygiëne in onze werkomgeving. En daar kwamen toiletten relatief goed uit. De gemiddelde WC-bril haalde een ATP-score van slechts 55.
 
Om dit cijfer op waarde te kunnen schatten: ATP meet de energiemoleculen die voorkomen in alle levende organismen. En dus ook in bacteriën, gisten en schimmels. De voedingsmiddelenindustrie hanteert wat dit betreft strenge normen: het ATP-niveau mag niet hoger uitkomen dan 30. In een kantooromgeving liggen de marges ruimer (ook 100 scoort nog een dikke voldoende), maar bij een ATP-niveau van 300 is een object officieel vies.
 
Vergaderzaal
En in het onderzoek schoot de meter daar nogal eens overheen. Een score van meer dan 300 werd genoteerd bij 27% van de toetsenborden, 48% van de drukknoppen van magnetrons en 75% van de knoppen van kranen. Termaat: ‘We hebben metingen uitgevoerd naar de deurknop van een vergaderzaal - vóór en na de vergadering. Ervoor bedroeg het ATP-niveau 100, erna maar liefst 1500. Gewoon omdat die knop was gebruikt door 20 werknemers.’
 
Is dat erg? Mensen zijn toch wel tegen bacteriën bestand? Termaat geeft toe: je moet het aantal niet terugbrengen naar nul. ‘Maar bedenk wel: mensen zitten met hun handen in hun ogen, aan hun neus en hun mond. Dus die bacteriën komen gemakkelijk in je slijmvliezen terecht. En dat zorgt voor 80% van de verkoudheden, griepgevallen en darminfecties.’
 
Dat ziekteverzuim valt dus terug te dingen. Door regelmatig de kranen, magnetrons, deurknoppen en toetsenborden schoon te maken, en je handen te ontsmetten. En volgens Termaat zou dat al moeten gebeuren als werknemers op hun kantoor aankomen. ‘Want je hebt al veel bacteriën opgelopen thuis en in het woon-werkverkeer.’
 
Ludieke tekst
Daarom startte Kimberly-Clark het Healthy Workplace Project*. Bedrijven die deelnemen, ontvangen schoonmaakprotocollen en ook producten waarmee je je handen kunt wassen, drogen en ontsmetten. Bovendien bevat het actiepakket enkele posters die om de 3 maanden worden vervangen. Volgens Termaat gaat het om een ludieke actie. ‘Je ziet bijvoorbeeld een vrouw gebak eten achter haar computer, met daaronder de tekst: ‘Iedereen houdt van Karins gebak. Zorg ervoor dat alleen de goede dingen worden doorgegeven.’’
 
En? Is het ziekteverzuim bij de deelnemende bedrijven inderdaad gedaald? Voor Nederland valt die vraag nog niet te beantwoorden omdat het project nog niet lang genoeg loopt. Maar de berichten uit het buitenland stemmen Termaat optimistisch. ‘In Duitsland en de Verenigde Staten zien we echt spectaculaire resultaten. In sommige bedrijven is het ziekteverzuim zelfs met 50% teruggebracht. Of dat alleen komt door minder bacteriën? Ik weet het niet. Met zo'n project laat je als werkgever ook zien dat je om je medewerkers geeft. Dat alleen werkt al tegen ziekteverzuim. En het verhoogt ook nog eens de productiviteit.’
 
Meer over het project op: http://www.kcphealthyworkplace.com/.

Arbonieuws en blog

05 augustus 2018
Ziek van werken in de warmte
02 maart 2017
DUURZAME INZETBAARHEID
14 januari 2017
Werken aan de werkhouding
13 oktober 2015
Vijf tips voor thuiswerken
19 september 2014
Bescherm de leerling
18 maart 2014
Bent u RI&E plichtig?
19 december 2013
TIL ER NIET TE ZWAAR AAN
08 oktober 2013
Controle over je werkplek
10 maart 2013
CHECK JE WERKPLEK
24 november 2012
Klachten door gamen
06 november 2012
DE VIESTE PLEKKEN OP KANTOOR
07 augustus 2012
Vertrouwenspersoon
24 juli 2012
Onnodig ziekteverzuim
23 juli 2012
Afstandhouder ladder
04 juli 2012
Zweden werken gezonder
07 juni 2012
Tablets en werkhouding
05 juni 2012
Zwangerschap en werk


                          Contact                         Ergonomisch werken       


                               Hunenbaan 5                           Werkplekonderzoek                
                             7822 EC Emmen                                      Voorlichting en opleiding            
                           tel 06 54 39 50 88                              Zelfstandig Professional           
                       info@mwarbosupport.nl                                     RI&E Preventie              
 
                                                                                             Ergonomische tips